dissabte, 6 de juny del 2015

Vals con Bashir, la realitat de la guerra

Avui en dia, hi ha molts documentals sobre els fets reals del passats que s’han elaborat gràcies a la recerca d’alguns individus en la documentació i informació real amb suport permanent. Aquesta informació s’obté a partir de documents històrics, entrevistes a testimonis que van viure la situació o van estar involucrada en ella, a través de les imatges d’arxiu i altres documentals, informació de biblioteques o centres històrics, entre altres.

Vals con Bashir és un documental que ens narra cinematogràficament els fets reals i no ficticis de la guerra amb el Líban. Aquesta pel·lícula conté una escena essencial: quan el periodista recorda la trucada que va fer al ministre de defensa d’Israel. Li pregunta si està al corrent de la massacre : « Gràcies per dir -m’ho i bon any! », respon. Llavors, en aquesta escena es veu que els responsables no fan res per evitar la massacre, i continuen matant gent, perquè la vida dels ciutadans i civils és només un nombre de persones que tenen que superar per matar més gent del enemic i així consecutivament.

Un dels trastorns més comuns de soldats que retornen d’una guerra, és la experiència post-traumàtica, coneguda com Neurosis de Guerra o Fatiga Psicològica de Combat; que és molt present en aquesta pel·lícula. En la vida quotidiana es poden donar situacions que també desemboquin en certa manera en aquest trastorns; com la violació, el robatori, la mort d’un familiar proper, etc.

A més, en Vals con Bashir és veu com a les guerres les víctimes se les deshumanitza, perquè per la gent que les ha matat no significa res. No les veuen com persones humanes sinó com a gent que tenen que matar per poder guanyar la guerra i fer que l’enemic es retiri o reculi.

Un exemple clar de la deshumanització de les persones van ser els camps de concentració de la Segona Guerra Mundial. Aquets eren bruts, la gent vivia en condicions infrahumanes, eren gran per a que càpiguen tota gent que volien tancar, tenien que fer treballs molt durs, no podien menjar quasi res i tampoc podien veure a les seves famílies, perquè estaven separats els homes i les dones.

Veure les imatges de la mort i desesperació que viuen els civils a causa de la guerra ens aporta poder veure la cara més fosca de la guerra.

Una altre efecte de la guerra amb el Líban que es mostra a la pel·lícula, és una societat tan militaritzada que comporta que el país és quedi aturat en el procés del desenvolupament del país degut a la focalització i monopolització del servei militar a la societat. A més, al enviar fills a la guerra els pares poden arribar a enterrar als seus fills i molta gent vegin morir a gent propera degut a la gran devastació que hi ha una guerra, fent que sigui un dels causants del malestar social

El director haurà decidit fer el documental a través d’animacions perquè d’aquesta manera pot exposar exactament el que vol representar. També pot ser que el director ho hagi fet amb animacions perquè els espectadors puguin tenir una “experiència més lliure” amb la pel·lícula, es a dir, l’espectador utilitzar més la seva imaginació i capacitat per a entendre a la seva manera la pel·lícula.


Imatge de la pel·lícula Vals con Bashir

Per finalitzar l'última entrada d'aquest curs, aquí us deixem el tràiler de la pel·lícula:


dijous, 26 de març del 2015

Els valors de la convivència

En la classe d'avui, dimecres 25, hem parlat dels valors de la convivència. El nostre grup hem tingut que escollir cinc valors entre els vint que hi havien. Aquests eren:
  • Paciència
  • Pau
  • Constància
  • Respecte
  • Compassió
  • Urbanitat
  • Confiança
  • Generositat
  • Responsabilitat
  • Tolerància
  • Creativitat
  • Llibertat
  • Sinceritat
  • Alegria
  • Justícia
  • Cooperació
  • Prudència
  • Amistat
  • Diàleg
  • Ordre
Després teniem que escollir cinc valors que per nosaltres eren importants per la convivència, també teniem que buscar una definició per cada paraula i posar-ho en ordre d'importància:

1.Cooperació: Treballar conjuntament.

2.Respecte: Valor de no menysprear les opinions dels altres.

3.Confiança: Tenir seguretat per creure en les persones que ens envolten.

4.Diàleg: Solucionar els problemes parlant.


5.Llibertat: Poder expressar les teves idees sense límits.







dimecres, 18 de febrer del 2015

El somni d'un nou món

EL DERECHO AL DELIRIO - Eduardo Galeano

Aunque no podemos adivinar el tiempo que será, sí que tenemos, al menos, el derecho de imaginar el que queremos que sea.


En 1948 y en 1976, las Naciones Unidas proclamaron extensas listas de derechos humanos; pero la inmensa mayoría de la humanidad no tiene más que el derecho de ver, oír y callar.
¿Qué tal si empezamos a ejercer el jamás proclamado derecho de soñar? ¿Qué tal si deliramos, por un ratito?
Vamos a clavar los ojos más allá de la infamia, para adivinar otro mundo posible: el aire estará limpio de todo veneno que no venga de los miedos humanos y de las humanas pasiones; en las calles, los automóviles serán aplastados por los perros; la gente no será manejada por el automóvil, ni será programada por la computadora, ni será comprada por el supermercado, ni será mirada por el televisor; el televisor dejará de ser el miembro más importante de la familia, y será tratado como la plancha o el lavarropas; la gente trabajará para vivir, en lugar de vivir para trabajar; se incorporará a los códigos penales el delito de estupidez, que cometen quienes viven por tener o por ganar, en vez de vivir por vivir nomás, como canta el pájaro sin saber que canta y como juega el niño sin saber que juega; en ningún país irán presos los muchachos que se niegan a cumplir el servicio militar, sino los que quieran cumplirlo; los economistas no llamarán nivel de vida al nivel de consumo, ni llamarán calidad de vida a la cantidad de cosas; los cocineros no creerán que a las langostas les encanta que las hiervan vivas; los historiadores no creerán que a los países les encanta ser invadidos; los políticos no creerán que a los pobres les encanta comer promesas;la solemnidad se dejará de creer que es una virtud, y nadie tomará en serio a nadie que no sea capaz de tomarse el pelo; la muerte y el dinero perderán sus mágicos poderes, y ni por defunción ni por fortuna se convertirá el canalla en virtuoso caballero; nadie será considerado héroe ni tonto por hacer lo que cree justo en lugar de hacer lo que más le conviene; el mundo ya no estará en guerra contra los pobres, sino contra la pobreza, y la industria militar no tendrá más remedio que declararse en quiebra; la comida no será una mercancía, ni la comunicación un negocio, porque la comida y la comunicación son derechos humanos; nadie morirá de hambre, porque nadie morirá de indigestión; los niños de la calle no serán tratados como si fueran basura, porque no habrá niños de la calle; los niños ricos no serán tratados como si fueran dinero, porque no habrá niños ricos;la educación no será el privilegio de quienes puedan pagarla; la policía no será la maldición de quienes no puedan comprarla; la justicia y la libertad, hermanas siamesas condenadas a vivir separadas, volverán a juntarse, bien pegaditas, espalda contra espalda; una mujer, negra, será presidenta de Brasil y otra mujer, negra, será presidenta de los Estados Unidos de América; una mujer india gobernará Guatemala y otra, Perú; en Argentina, las locas de Plaza de Mayo serán un ejemplo de salud mental, porque ellas se negaron a olvidar en los tiempos de la amnesia obligatoria; la Santa Madre Iglesia corregirá las erratas de las tablas de Moisés, y el sexto mandamiento ordenará festejar el cuerpo; la Iglesia también dictará otro mandamieno, que se le había olvidado a Dios: "Amarás a la naturaleza, de la que formas parte"; serán reforestados los desiertos del mundo y los desiertos del alma; los desesperados serán esperados y los perdidos serán encontrados, porque ellos son los que se desesperaron de tanto esperar y los que se perdieron de tanto buscar; seremos compatriotas y contemporáneos de todos los que tengan voluntad de justicia y voluntad de belleza, hayan nacido donde hayan nacido y hayan vivido cuanto hayan vivido, sin que importen ni un poquito las fronteras del mapa o del tiempo; la perfección seguirá siendo el aburrido privilegio de los dioses; pero en este mundo chambón y jodido, cada noche será vivida como si fuera la última y cada día como si fuera el primero.