NIVELL PRECONVENCIONAL
En aquest estadi la persona no ha interioritzat la diferència entre el bé i el mal, les normes per ell són una realitat externa.
1. Heteronomia: Sol transcriure entre els 5-6 anys, en període de desenvolupament normal, encara que hi ha adults que també es queden en aquesta etapa. Aquesta llei moral es imposada a la persona pels altres. És a dir, no sap diferenciar per ell mateix que està bé i que esta malament però lo tant hi ha que posar uns límits ja siguin a través del càstig o imposant obediència.
2. Individualisme: Transcórrer a partir dels 6 anys. Aquesta fase es quan les persones coneixen les regles del joc i entre en la llei del talió. "Et tracto com tu em tractes". És a dir, només respectaré les normes quan m'afavorreixin. Això comporta que la persona sigui agrable amb tu si tu ho ets amb ella, però també es venja (no agressivament) si es sent ofesa o molesta.
NIVELL CONVENCIONAL
En aquest estadi sí que ha interioritzat els diferents conceptes del bé i el mal.
3. Expectatives interpersonals: Aquesta fase sol coincidir amb l'adolescència, però com hem mencionat anteriorment, sempre que hi hagi un desenvolupament normal. Aquí apareixen els desitjos d'agradar a un grup (diferent al grup familiar) i ser acceptat pels altres. Entra en joc el concepte "Faig allò que esperis de mi, perquè vull que m'acceptis, que m'estimis." Aquest comportament comporta problemes quan les expectatives són contradictòries. Les característiques d'aquest estadi són que solen ser persones agradables, servicials i que depenen de l'opinió dels altres.
4. Sistema social i consciència: Quan teòricament ens fem adults comença la nostra autonomia moral i és lleial a les institucions socials establertes, fent que per ell fer el correcte sigui complir aquestes normes per proporcionar un bé comú. També es comença a fer responsable dels nostres compromisos. Aquesta persona intenta fer el bé a més d'evitar el mal, no per por ni per agradar sinó per compromís a sí mateixos i a les persones.
Les persones que arriven aquest estat només un 15% es capaç de pasar al següent nivell.
NIVELL POSTCONVENCIONAL
La convenció del bé i del mal són interioritzats però no depenen de la societat.
5. Contracte social: Va més enllà del cercle d'amics i familiar, s'obre cap al món sencer. Reconèix en fets més que en paraules i té com a lema: "Tots els homes i dones del planeta tenen dret a la vida i a la llibertat". Aquestes persones, actuaràn intentant fer el bé encara que sigui a través de petites accions.
6. Principis ètics universals: Creuen firmament en la igualtat de les persones. La seva Regla d'Or és "Fer pels altres, per a qualsevol altre, el que voldria que fessin per mi". Només grans persones com Gandhi, M. Luther King o Jesús de Natzaret han sigut capaços de arriar aquest estadi.
Si voleu saber més detalladament sobre els sis estadis de Kohlberg entreu a: http://www.xtec.cat/~lvallmaj/passeig/kohlberg.htm
