dissabte, 6 de juny del 2015

Vals con Bashir, la realitat de la guerra

Avui en dia, hi ha molts documentals sobre els fets reals del passats que s’han elaborat gràcies a la recerca d’alguns individus en la documentació i informació real amb suport permanent. Aquesta informació s’obté a partir de documents històrics, entrevistes a testimonis que van viure la situació o van estar involucrada en ella, a través de les imatges d’arxiu i altres documentals, informació de biblioteques o centres històrics, entre altres.

Vals con Bashir és un documental que ens narra cinematogràficament els fets reals i no ficticis de la guerra amb el Líban. Aquesta pel·lícula conté una escena essencial: quan el periodista recorda la trucada que va fer al ministre de defensa d’Israel. Li pregunta si està al corrent de la massacre : « Gràcies per dir -m’ho i bon any! », respon. Llavors, en aquesta escena es veu que els responsables no fan res per evitar la massacre, i continuen matant gent, perquè la vida dels ciutadans i civils és només un nombre de persones que tenen que superar per matar més gent del enemic i així consecutivament.

Un dels trastorns més comuns de soldats que retornen d’una guerra, és la experiència post-traumàtica, coneguda com Neurosis de Guerra o Fatiga Psicològica de Combat; que és molt present en aquesta pel·lícula. En la vida quotidiana es poden donar situacions que també desemboquin en certa manera en aquest trastorns; com la violació, el robatori, la mort d’un familiar proper, etc.

A més, en Vals con Bashir és veu com a les guerres les víctimes se les deshumanitza, perquè per la gent que les ha matat no significa res. No les veuen com persones humanes sinó com a gent que tenen que matar per poder guanyar la guerra i fer que l’enemic es retiri o reculi.

Un exemple clar de la deshumanització de les persones van ser els camps de concentració de la Segona Guerra Mundial. Aquets eren bruts, la gent vivia en condicions infrahumanes, eren gran per a que càpiguen tota gent que volien tancar, tenien que fer treballs molt durs, no podien menjar quasi res i tampoc podien veure a les seves famílies, perquè estaven separats els homes i les dones.

Veure les imatges de la mort i desesperació que viuen els civils a causa de la guerra ens aporta poder veure la cara més fosca de la guerra.

Una altre efecte de la guerra amb el Líban que es mostra a la pel·lícula, és una societat tan militaritzada que comporta que el país és quedi aturat en el procés del desenvolupament del país degut a la focalització i monopolització del servei militar a la societat. A més, al enviar fills a la guerra els pares poden arribar a enterrar als seus fills i molta gent vegin morir a gent propera degut a la gran devastació que hi ha una guerra, fent que sigui un dels causants del malestar social

El director haurà decidit fer el documental a través d’animacions perquè d’aquesta manera pot exposar exactament el que vol representar. També pot ser que el director ho hagi fet amb animacions perquè els espectadors puguin tenir una “experiència més lliure” amb la pel·lícula, es a dir, l’espectador utilitzar més la seva imaginació i capacitat per a entendre a la seva manera la pel·lícula.


Imatge de la pel·lícula Vals con Bashir

Per finalitzar l'última entrada d'aquest curs, aquí us deixem el tràiler de la pel·lícula:


dijous, 26 de març del 2015

Els valors de la convivència

En la classe d'avui, dimecres 25, hem parlat dels valors de la convivència. El nostre grup hem tingut que escollir cinc valors entre els vint que hi havien. Aquests eren:
  • Paciència
  • Pau
  • Constància
  • Respecte
  • Compassió
  • Urbanitat
  • Confiança
  • Generositat
  • Responsabilitat
  • Tolerància
  • Creativitat
  • Llibertat
  • Sinceritat
  • Alegria
  • Justícia
  • Cooperació
  • Prudència
  • Amistat
  • Diàleg
  • Ordre
Després teniem que escollir cinc valors que per nosaltres eren importants per la convivència, també teniem que buscar una definició per cada paraula i posar-ho en ordre d'importància:

1.Cooperació: Treballar conjuntament.

2.Respecte: Valor de no menysprear les opinions dels altres.

3.Confiança: Tenir seguretat per creure en les persones que ens envolten.

4.Diàleg: Solucionar els problemes parlant.


5.Llibertat: Poder expressar les teves idees sense límits.







dimecres, 18 de febrer del 2015

El somni d'un nou món

EL DERECHO AL DELIRIO - Eduardo Galeano

Aunque no podemos adivinar el tiempo que será, sí que tenemos, al menos, el derecho de imaginar el que queremos que sea.


En 1948 y en 1976, las Naciones Unidas proclamaron extensas listas de derechos humanos; pero la inmensa mayoría de la humanidad no tiene más que el derecho de ver, oír y callar.
¿Qué tal si empezamos a ejercer el jamás proclamado derecho de soñar? ¿Qué tal si deliramos, por un ratito?
Vamos a clavar los ojos más allá de la infamia, para adivinar otro mundo posible: el aire estará limpio de todo veneno que no venga de los miedos humanos y de las humanas pasiones; en las calles, los automóviles serán aplastados por los perros; la gente no será manejada por el automóvil, ni será programada por la computadora, ni será comprada por el supermercado, ni será mirada por el televisor; el televisor dejará de ser el miembro más importante de la familia, y será tratado como la plancha o el lavarropas; la gente trabajará para vivir, en lugar de vivir para trabajar; se incorporará a los códigos penales el delito de estupidez, que cometen quienes viven por tener o por ganar, en vez de vivir por vivir nomás, como canta el pájaro sin saber que canta y como juega el niño sin saber que juega; en ningún país irán presos los muchachos que se niegan a cumplir el servicio militar, sino los que quieran cumplirlo; los economistas no llamarán nivel de vida al nivel de consumo, ni llamarán calidad de vida a la cantidad de cosas; los cocineros no creerán que a las langostas les encanta que las hiervan vivas; los historiadores no creerán que a los países les encanta ser invadidos; los políticos no creerán que a los pobres les encanta comer promesas;la solemnidad se dejará de creer que es una virtud, y nadie tomará en serio a nadie que no sea capaz de tomarse el pelo; la muerte y el dinero perderán sus mágicos poderes, y ni por defunción ni por fortuna se convertirá el canalla en virtuoso caballero; nadie será considerado héroe ni tonto por hacer lo que cree justo en lugar de hacer lo que más le conviene; el mundo ya no estará en guerra contra los pobres, sino contra la pobreza, y la industria militar no tendrá más remedio que declararse en quiebra; la comida no será una mercancía, ni la comunicación un negocio, porque la comida y la comunicación son derechos humanos; nadie morirá de hambre, porque nadie morirá de indigestión; los niños de la calle no serán tratados como si fueran basura, porque no habrá niños de la calle; los niños ricos no serán tratados como si fueran dinero, porque no habrá niños ricos;la educación no será el privilegio de quienes puedan pagarla; la policía no será la maldición de quienes no puedan comprarla; la justicia y la libertad, hermanas siamesas condenadas a vivir separadas, volverán a juntarse, bien pegaditas, espalda contra espalda; una mujer, negra, será presidenta de Brasil y otra mujer, negra, será presidenta de los Estados Unidos de América; una mujer india gobernará Guatemala y otra, Perú; en Argentina, las locas de Plaza de Mayo serán un ejemplo de salud mental, porque ellas se negaron a olvidar en los tiempos de la amnesia obligatoria; la Santa Madre Iglesia corregirá las erratas de las tablas de Moisés, y el sexto mandamiento ordenará festejar el cuerpo; la Iglesia también dictará otro mandamieno, que se le había olvidado a Dios: "Amarás a la naturaleza, de la que formas parte"; serán reforestados los desiertos del mundo y los desiertos del alma; los desesperados serán esperados y los perdidos serán encontrados, porque ellos son los que se desesperaron de tanto esperar y los que se perdieron de tanto buscar; seremos compatriotas y contemporáneos de todos los que tengan voluntad de justicia y voluntad de belleza, hayan nacido donde hayan nacido y hayan vivido cuanto hayan vivido, sin que importen ni un poquito las fronteras del mapa o del tiempo; la perfección seguirá siendo el aburrido privilegio de los dioses; pero en este mundo chambón y jodido, cada noche será vivida como si fuera la última y cada día como si fuera el primero.  

dimarts, 10 de febrer del 2015

UN CANVI PERSONAL I UN CANVI EN LES RELACIONS AMB ELS ALTRES

Reprenent el tema de Jesús, avui parlarem de dos tipus de canvis. 
Per començar teniu que saber que no és possible arribar al ''regne'' sense un canvi personal. 
Per poder fer aquest canvi s'ha de començar per una manera nova de mirar-nos a nosaltres mateixos. Com per exemple tenir una mirada més amable o una autoestima més elevada. 
Em de ser conscients que canviar aquesta mirada significarà enfrontar la vida amb més optimisme.
El canvi a de deixar de banda les ganes de aparentar o de quedar bé. 
Hi ha dos passatges de la bíblia on parla d'aquest canvi personal:

Jesús va entrar a Jericó i travessava la ciutat. Hi havia un home que es deia Zaqueu, cap de publicans. Era un home ric. Zaqueu buscava de veure qui era Jesús, però la gentada li ho impedia, perquè era petit d'estatura. Llavors s'avançà corrent i es va enfilar dalt d'un sicòmor per poder veure Jesús, que havia de passar per allí. Quan Jesús va arribar en aquell indret, alçà els ulls i li digué:
--Zaqueu, baixa de pressa, que avui m'haig d'hostatjar a casa teva.
Ell baixà de pressa i el va acollir amb alegria. Tots els qui ho van veure murmuraven contra Jesús i deien:
--Ha anat a allotjar-se a casa d'un pecador!
  Però Zaqueu, dret davant el Senyor, li digué:
--Senyor, dono als pobres la meitat dels meus béns, i als qui he exigit més diners del compte, els en restitueixo quatre vegades més.
Jesús li digué:
--Avui ha entrat la salvació en aquesta casa; perquè també aquest home és fill d'Abraham. 10 El Fill de l'home ha vingut a buscar i salvar allò que s'havia perdut.
                                                                                                                       Lc 19, 1-10 

Un home important li va preguntar:
--Mestre bo, què haig de fer per a posseir la vida eterna?
  Jesús li digué:
--Per què em dius bo? De bo, només n'hi ha un, que és Déu. 20 Ja saps els manaments: No cometis adulteri, no matis, no robis, no acusis ningú falsament, honra el pare i la mare.
Ell va dir:
--Tot això ho he complert des de jove.
  Jesús, en sentir-ho, li digué:
--Encara et manca una cosa: ven tot el que tens i reparteix-ho entre els pobres, i tindràs un tresor al cel. Després vine i segueix-me.
Quan va sentir això, aquell home es posà tot trist, perquè era molt ric.


                                                                                                                     Lc 18, 18-23

El segon canvi es el que es fa amb la relacions amb els altres, que precedeix al canvi personal. Tot aquell que es capaç de reconèixer els valors en un mateix, també hauria de ser fàcil de indentificar-les sobre els altres. Saber descobrir en l'altre allò que té de bo demana un parell d'aptituds, la primera és temps i la paciència. La segona aptitud bàsica és produeix quan de vegades amb les relacions amb els altres s'espatllen, pots triar dos opcions, deixar de creure en les relacions humanes o perdonar i demanar perdó.  Aquí també hi ha dos passatges de la biblia:

 »Per tant, quan facis almoina, no ho anunciïs a toc de trompeta, com fan els hipòcrites a les sinagogues i pels carrers, perquè tothom els alabi. Us asseguro que ja tenen la seva recompensa. En canvi, tu, quan facis almoina, mira que la mà esquerra no sàpiga què fa la dreta, 

                                                                                                                Mt 6, 2-3 

 »Ai de vosaltres, mestres de la Llei i fariseus hipòcrites, que sou com sepulcres emblanquinats: de fora semblen bonics, però per dintre són plens d'ossos i de tota mena d'impuresa! 28 Igualment vosaltres, de fora sembleu homes justos, però per dintre sou plens d'hipocresia i de maldat. 

                                                                                                                Mt 23, 27-28

Us deixem aquests videos sobre el canvi personal i el canvi en les relacions amb els altres: 



dilluns, 9 de febrer del 2015

HONDURAS HOY - Col·laboració de Ramiro Pàmpols

La passada tarda del dijous 22 de gener, ens va venir a visitar des de Hondures Ramiro Pàmpols.
Ramiro és un home capellà que després de haver estat treballant en una fàbrica, al jubilar-se, va decidir anar a ajudar a qui ho necessitava molt lluny de casa, emprenent un viatge cap a Sud-Amèrica. Allà va viure en llocs com Mèxic, Haití (on, malauradament, va viure el terratrèmol) i finalment porta ja dos anys vivint a Hondures. Ell és part de la federació de Fe y Alegría, on treballa en el projecte "Donde se acaba la carretera".

Hondures és el país més empobrit del món després de Haití. La població del país ronda els 9 milions d'habitants que tenen una esperança de vida no superior als 60 anys. Degut a la alta mortalitat(tant infantil com materna), les famílies hondurenyes tenen molt fills a més de que així, obtenen més mà d'obra per treballar al cultiu principalment.
En l'àmbit de la religió predomina catòlica, molt segida de la protestant, sense oblidar les diverses ètnies que encara hi ha com els Tolupanes. Les esglésies d'Hondures s'organitzen per comunitats eclesials racionals als petits barris que hi ha. Els jesuïtes que allà prediquen són principalment de Califòrnia(E.E.U.U.) i de Espanya.
Culturalment el país conserva la seva antiga cultura maya, però encara això, hi ha poc turisme.
Encara tota la pobresa que respira el país, el paisatge és ric en vegetació,la qual és verda, abundant i amb molta fertilitat degut al seu clima sec i plujós que fa que hi hagi tres collites al any.

Gràcies aquest clima fa que les principals fonts de producció siguin els grans aliments bàsics com el gra, els fruits tropicals (mango, plàtan, pinya..), oli de palma que utilitzen per productes de bellesa nord-americana. Altres fonts de producció són la pesca, les mines de metalls preciosos, l'òxid de ferro (element base per la construcció d'aparells mòbils) i les centrals hidràuliques. Malgrat tot això només les multinacionals són les úniques que obtenen els beneficis creant que la població tingui una agricultura de subsistència o explotació i els habitants tinguin una dieta amb deficiències alimentàries.

Tots aquest últims aspectes mencionats, fa que nomenem al país com un país subdesenvolupat. I això, que comporta?
Doncs al parlar d'un país subdesenvolupat parlem d'un país amb estructures econòmiques, polítiques i socials inestables degut a factors com la corrupció política generalitzada o la inseguretat jurídica i ciutadana; un país amb un baix nivell tecnològic i una mínima industrialització i modernització (falta de vies de comunicació com carreteres); un país amb un nivell cultural bàsic i amb una cobertura sanitària insuficient.

Tot això provoca que degut aquestes tensions globals del país i les mínimes condicions necessàries per tenir una qualitat bona de vida, apareguin factors com la violència entre els ciutadans. Curiosament, una de les ciutats més perilloses del món es troba a Hondures, la ciutat de San Pedro Sula on hi ha una estadística de 20 morts diaris.
Aquesta violència també es genera per els grups com "Las Maras", grups de joves els quals entren al grup per tenir entrenament amb les armes i per tenir certa protecció. Encara aquesta imatge de violència, els motius pels quals lluiten els "Maras" són que l'estat subvencioni un ensenyament al ofici i que els donin un lloc de treball.

I després de tot això quin és el futur d'Hondures?
El futur d'Hondures a ciència certa no el podem saber pas, però sabem que si les grans cooperatives campesines, els sindicats i les noves generacions amb una població civil organitzada aconseguiran treure a Hondures de la seva situació d'empobriment i sumisió a les grans multinacionals per treure un gran rendiment al país pels seus propis habitants.


Per finalitzar l'entrada deixem el vídeo de la Desigualdad Mundial per poder veure que el gran problema de la humanitat és ara mateix la gran pobresa a la que esta sotmesa molta gent. 

dimecres, 14 de gener del 2015

LA RECERCA DE JESÚS A NATZARET

Primer de tot, em de saber qui es la figura tan famosa de Jesús des de el punt objectiu.
Des de aquest punt hem de tenir en compte que el nom de Jesucrist, que utilitzen majoritàriament els creients cristians, no es un terme adequat ja que es combinen dos aspectes, que relativament són contraris: Jesús, està comprovat que va ser un personatge històric però el terme de Crist es fa referència a la fe com personatge de la Bíblia i de la religió.
Nosaltres ens centrarem com Jesús personatge històric. 
Va ser un mestre jueu, algú que te molt clar que s'ha de fer i ho demostra amb actes.

1. Jesús: el regne i el canvi
Abans de predicar i demandar les justícies sabem que va estar vivint una vida normal, on probablement es preguntava la mateixa pregunta que ens fem totes les persones:
Què fem en aquest món?
Les respostes que després de molts anys de pensar va dir són respostes que avui dia es tenen que tenir en compte el seu context i temps històric, encara que moltes són també de consell per avui dia.
Quan donava les seves respostes, parlava molt del "Regne".Aquest regne no era pas el cel on el rei fos Déu, si no d'un ambient on regni la justícia, igualtat, solidaritat i bondat en la terra, és a dir, en el dia a dia.
Per arribar aquest regne, Jesús té clar que s'han de canviar coses, començant per fer saber a les persones que tenen que primer canviar elles personalment relacionant-se positivament amb altres, la societat i relació a altres coses.

LES BENAURANCES, -Lc 6, 20-32 ( La Bíblia )

“Llavors alçà els ulls cap als seus deixebles i digué:
-Feliços els pobres: és vostre el Regne de Déu!
Feliços els qui ara passeu fam: Déu us saciarà!
Feliços els qui ara ploreu: vindrà dia que riureu!
Feliços vosaltres quan, per causa del Fill de l'home, la gent us odiarà, us rebutjarà, us insultarà i denigrarà el nom que porteu! Aquell dia, alegreu-vos i feu festa, perquè la vostra recompensa és gran en el cel. Igualment feien els seus pares amb els profetes.
Però ai de vosaltres, els rics: ja heu rebut el vostre consol!
Ai de vosaltres, els qui ara aneu tips: vindrà dia que passareu fam!
Ai de vosaltres, els qui ara rieu: vindrà dia que us doldreu i plorareu!
Ai quan tota la gent parlarà bé de vosaltres: igualment feien els seus pares amb els falsos profetes!
Però a vosaltres que escolteu, jo us dic: Estimeu els vostres enemics, feu bé als qui us odien, beneïu els qui us maleeixen, pregueu pels qui us calumnien. Si algú et pega en una galta, para-li també l'altra, i si et vol prendre el mantell, no li neguis el vestit. Dóna a tothom qui et demana, i no reclamis res al qui et pren allò que és teu. Tracteu els altres tal com voleu que ells us tractin. Si estimeu els qui us estimen, qui us ho ha d'agrair? També els pecadors estimen aquells qui els estimen!”

TANT DE BO

Una benaurança de l'actualitat és la cançó de Txarango, "Tant de bo"


dimarts, 6 de gener del 2015

Sant Ramon al Banc dels Aliments

En aquest dies passats de les festes de Nadal segur que heu sentit parlar sobre els Bancs dels aliments que ajuden a famílies necessitades en aquest temps difícils. 


Però, on sorgeix el concepte de Banc dels Aliments?


Al 1966 va sorgir a Arizona (EEUU) el primer Banc dels Aliments. Aquesta idea es va anant expandint fins que finalment al 1987 es crea el primer banc d'aliment de Espanya amb la central a Barcelona.

Actualment hi ha 55 bancs dels aliments a la Federació Espanyola de Bancs dels Aliments.

I què són exactament aquestes fundacions?

Els Bancs dels Aliments són entitats benèfiques sense interès econòmic, polític o religiós. Aquestes entitats s'ocupen principalment de donar els aliments bàsics a gent propera que pateix fam per complir un dels drets humans més fonamentals: tenir una alimentació suficient i saludable per tothom. 

També s'encarreguen de lluitar contra el malbaratament, és a dir, contra tirar aquells aliment a la brossa que encara es podrien aprofitar i contra la sobreproducció d'aliments.

Un dels principals motors per el qual funciona aquesta entitat es la caritat de les persones que donen aliments o donatius, que després de una segura distribució justa, van a parar directament a les persones que ho necessiten. Un altre factor molt important també es la increïble coordinació i gestió de la participació de més un centenar de voluntaris.

La part favorable del banc dels aliments és que ajuden a molta gent que no te diners suficients per poder comprar aliments i a causa d'això passen fam. Així doncs, la gent que té aliments o diners suficients per comprar de més, donen aliments a aquesta organització. Molta gent participa en la donació però també ajuden moltes altres empreses, com la de Correos que va recollir un 3500 quilos de aliments i els va portar al banc dels aliments. A banda de les donacions de aliments també pots ser voluntari a la fabrica ja que es necessiten a molta gent per poder empaquetar tants quilos de aliments que hi ha.

Com totes les coses positives, també hi ha de negatives, com que a vegades és difícil determinar fins a quin punt una persona necessita o no necessita aliments, pot ser que alguns aliments del Banc acabin en persones que poden precindir d'aquesta ajuda.
També, tot i que els treballadors que hi treballen són voluntaris, el Banc té unes despesses considerables com el cost de la llum dels establiments, el cost del transport i el manteniment de les instal·lacions.
I finalment, l'últim aspecte negatiu podria ser que, al ser els treballadors voluntaris, pot ser que en alguns moments la qualitat del treball no sigui la esperada.

L'EXPERIÈNCIA AL BANC DELS ALIMENTS
Nosaltres, la Escola Sant Ramon Nonat, vam anar a un dels magatzems de la fundació per ajudar a empaquetar i classificar el diferents aliments que hi havia. Al arribar, ens vam separar per grups on cada un s'ocupava d'un aliment diferent a empaquetar i uns altres grups col.laboraven a posar els aliments a la cinta per tal de que aquests arribessin als altres companys. Vam estar un matí sencer sense parar de treballar. Vam tenir que classificar arròs, llegums, pasta, oli, galetes, entre altres molts aliments. Va ser una experiència molt re confortable, ja que vam ajudar en una causa justa.