dimarts, 21 d’octubre del 2014

La moral i la ètica

En la presa de decisions dels humans, s'han anat establint i acumulant pautes per saber escollir millor. Aquestes pautes de comportament, ja siguin individuals o socials, es solen convertir en normes que quan són transcrites,passem anomenar-les lleis. Tan les lleis com les normes dicten el nostre comportament. Totes les cultures tenen normes, les quals van canviant i adaptant segons es vegi necessari.

Encara que cada cultura tingui les seves pròpies normes i/o lleis, hi ha dos tabús molt globalitzats mundialment: el cannivalisme i les relacions sexuals entre familiars. Utilitzant el raonament, podrem arribar a la conclusió que aquest tabús són per tenir assegurat la nostra mateixa espècie. És a dir, si el cannivalisme estigués ben vist, ens acabariem menjant uns als altres; i per qüestions de genètica, les relacions entre familiars no són bones, ja que la informació genètica es barreja entre sí i acaben sortint molts problemes al individu descendent.

Les normes i lleis de la societat estan molt lligats a dos conceptes complementaris: la moral i la ètica. 
Però, primer de tot, què és la moral i la ètica?
La moral són els costums,actes i pensaments humans respecte la bonesa o la malesa, com tots els judicis que fem, les nostres opinions sobre el que esta bé o malament o la manera que tenim de catalogar un cert comportament, entre altres.
En canvi la ètica, es la reflexió sobre la moral, o sigui, "la moral pensada". Aquesta esta molt vinculada amb la filosofia.

Totes les religions també tenen pautes de morals. La major part de les religions (Cristianisme, Judaisme, Budisme, l'Islam...) es fonamenten en un gran principi moral:
"No facis als altres allò que no vols que et facin a tu."

A la Bíblia també parla sobre la moral en cites com:
 "Aquest és el meu manament: que us estimeu els uns als altres tal com jo us he estimat. Ningú no té un amor més gran que el qui dóna la vida pels seus amics." (Jn 15,12-13)
I a la paràbola del Bon samarità (Ll 10,25-37):

"Un jueu estava de viatge i va ser atacat per uns bandolers que el van deixar malferit i sense diners a la vora d'un camí. Un sacerdot va passar pel costat i el va ignorar, el mateix va fer un ric compatriota. Posteriorment va venir un samarità pobre, que el va portar a un hostal on va pagar perquè el guarissin i l'ajudessin fins a la seva recuperació."


Us deixem aquest vídeo sobre la ètica i la moral trobada al Youtube:




4 comentaris:

  1. Crec que la ètica és més com la societat ha de tractar alguns temes perque estiguin ben fets, aprovats per la gent.
    La moral és allò que internament, reflexionant amb nosaltres mateixos sentim que està bé o malament, sense que ningú ens hagi de dir si està d'acord o no.

    ResponElimina
  2. Jo crec que l'ètica i la moral són uns punts molt importants a valorar en una persona, els verdaders líders han sapigut sempre tenir un alt nivell d'ètica i de moral, per poguer posar-se en la pell dels altres.

    ResponElimina
  3. Totes les persones fan les coses amb ètica i moral, la ètica es allò que ens guia per poder fer una cosa o no fer-la, influixen molt en la que la societat pensa. I la moral en canvi és més personal, són les coses que nosaltres moralment decidim fer-les o no.

    ResponElimina